SEO optimizacija

SEO optimizacija – vodič

Ovo je vodič za početnike.

Ako imate sajt i hoćete da budete prvi na Googlu…za pretrage koje su relevantne za vaš posao, bilo da hoćete da uradite sami ili razmišljate da angažujete nekog i pitate se koliko zapravo košta SEO optimizacija sajta…na pravom mestu.

Šta je SEO?

SEO je skraćenica za Search Enginge Optimization.

Ima milion tekstova na ovu temu, puno materijala, kurseva, i nije teško da se izgubite.

I pitanje je da li ste uopšte spremni samostalno da se upustite u ovo, ili hoćete da angažujete agenciju za SEO optimizaciju ili SEO experta-konsultanta kada vam rast poseta “trokira” pa vam je potreban specijalista da odblokira problem.

Za početak…

Ako razmišljate da angažujete nekog za SEO optimizaciju sajta

Evo šta treba da znate.

SEO je skoro pa kao nauka. Niko nije 100% siguran, jer se stvari stalno menjaju. Glavni igrač je Google. Ostali pretraživači su skoro potpuno nebitni. I, ako ste prvi na Googlu, uglavnom ste prvi i na Bing-u (njih “drži” Microsoft) i Yahoo-u.

SEO optimizacija nije neko zezanje ili kliktanje. Kao u svakom drugom poslu, koliko para, toliko muzike. Ovo je posao koji može da se “nauči” za 3 meseca i manje. Svako može da postane SEO expert za par meseca čitanja i gledanja kurseva. Uostalom, šta je potrebno da bi neko bio “expert”, pa isto kao i u mnogim drugim oblastima — Znaj više od svojih klijenata!

Međutim, SEO je kao šah. Lako je da naučite da pomerate figure, ali “malo” teže da postanete velemajstor.

Dakle, može da bude jeftino, a može da bude i skupo. Ako je jeftino — zapitajte se. Ako je brzo — bežite! SEO je spor proces. Spor i mukotrpan proces.

SEO je kao da trčite maraton, nikako sprint.

Koliko košta SEO optimizacija? Zavisi. Koliko para imate? Toliko može da košta.

Možete da uložite više, ili da uložite manje. Obično, ako više uložite, više će se i vratiti (a i malo brže).

Dakle, izbegavajte jeftino i brzo, a nađite “optimalno” rešenje za optimizaciju sajta.

SEO je dugoročno ulaganje. Gradite kuću, ali ne od karata. Rezultati nisu instant i ne mogu biti, jer i kuću ne izgradite za jedan dan. Potreban je plan, budžet, koncept, dizajn.

Kao što većina nas ne bi znala da projektuje i izgradi celu kuću, nego bismo angažovali arhitektu i građevinare, tako da i dobar SEO nije lako da odradite skroz sami.

Na trenutak zamislite da ta imaginarna kuća nije u Srbiji, nego u nekoj državi gde vremenom raste vrednost nekretnina jer je potražnja veća. Cena tj. vrednost nekretnine raste kada u nekom gradu ima više posla. Kada ima posla, ljudi se sele u to mesto jer tu ima posla. Ta migracija diže vrednost nekretnina, jer je prostor ograničen.

Tako posmatrajte i vaše ulaganje u SEO. Kako vreme prolazi, vaš sajt sve više vredi i vaša investicija postaje sve profitabilnija. Ali da se kuća ne bi raspala, potreban je dobar temelj i potrebno je da održavate kuću. Zalivate baštu koju napravite.

Kod SEO optimizacije niko ništa ne može da garantuje. Ko kaže “garantujem”, taj laže. Nema nikakvih garancija, osim dobre volje, istorijata, poverenja. Rezultat ne može da se garantuje jer niko nema ključ od Googlovog algoritma.

Kako Google u stvari funkcioniše? Pretraga je Googlov osnovni proizvod. Oni nude rešenja na probleme. Sposobnost pronalaženja rešenja je ono što zbog čega se ljudi vraćaju Googlu i zbog čega ga koriste. To im donosi pare.

Njihov proizvod je da ljudima koji imaju određen problem i dođu na Google da pretražuju, Google prikaže najbolji rezultat za njihovu pretragu. Zato se ljudi vraćaju na Google, jer kada traže nešto, preko Googla najbrže i najlakše nađu šta su tražili.

Google zato u vama i vašem sajtu traži partnera, da vi imate određen sadržaj koji rešava probleme njihovih korisnika. Partner koji nabolje reši pitanja iz pretraga je onaj koga Google nagrađuje sa više preporuka, kroz najviše pozicije u pretrazi.

SEO optimizacija sajta je dakle saradnja, bez ugovora, između vas tj. vašeg sajta, i Googla…koji radi kao posrednik između vas i osobe koja nešto pretražuje.

Kako Google tu zarađuje? Jedan od glavnih načina je što možete i da platite da budete “prvi” na Googlu tako što se reklamirate u Googlovim plaćenih oglasima. Taj njihov proizvod se zove AdWords, ili Google oglasi. To je već druga tema, ali tako Google zarađuje — naplaćuju firmama oglasni prostor.

Međutim, taj proizvod (AdWords) ne bi mogao da postoji ako bi svi Googlovi rezultati bili isključivo plaćeni oglasi. Ljudi ne žele samo reklame, već hoće da nađu najiskrenije preporuke, stvarno najbolje i najrelevantnije rešenje za svoj problem tj. pretragu. A plaćeni oglasi nisu uvek najbolji (kao organski, kako se neplaćeni Googlovi rezultati zovu).

Plaćanje Googlu je prečica. To je instant rešenje, za one koji neće da ulažu u SEO optimizaciju (a trebali bi), ili znaju kako da im se plaćeni oglasi isplate, tako što će ih oglašavanje koštati manje nego profit koji naprave prodajući svoje proizvode ili usluge na sajtu na koji oglas odvede Googlove korisnike.

Npr, Googlu plate 30 dinara klik, ali u proseku od prodaje svojih proizvoda svaki klik im donese vrednost od 100 dinara po kliku.

Za mnoge, plaćeni oglasi su bolje i brže rešenje, ali ne može svako da se reklamira preko plaćenih oglasa (ima puno pravila i ograničenja), i nije svakom profitabilno. Nekada je klik vrlo skup.

Plus, AdWords nije dugoročna strategija za svaki posao. Cene oglasa stalno skaču kako uleće nova konkurencija koja takođe hoće da se reklamira za iste pretrage. Menjaju se pravila, pa jednog dana AdWords može da odluči da neće više da prihvata vašu kategoriju proizvod, i onda vam se ceo posao ugasi jer nemate drugi izvor poseta ka sajtu. A bez poseta, nema klijenata.

Za mnoge poslove je najbolje rešenje da paralelno ulažu i u AdWords (plaćene Google oglase) i u SEO optimizaciju kao stabilnu dugoročnu strategiju.

Jedno ne mora da isključi drugo.

Problem sa plaćenim oglasima je što:

  • mora neko (ili vi, ili agencija za Google oglase) da stalno “optimizuje” potrošnju (pare koje plaćate Googlu) kako biste ostali profitabilni,
  • sajt mora da bude jako ubedljiv, kako bi se svaki “klik” koji Googlu plaćate što više isplatio (inače zove se i PPC advertajzing ili Pay Per Click jer plaćate po kliku)…to podrazumeva da verovatno morate da angažujete copywritera ili experta za konverzije (taj specijalista se zove CRO expert, ili Conversion Rate Optimization). Dok je copywriter osoba koja profesionalno piše ubedljive prodajne poruke. Nekada je to jedna osoba, pod uslovom da copywriter ima i digitalnog iskustva. To nije jeftino, iako je često samo jednokratni trošak, i u svakom slučaju je dobra investicija.

Ovo je dakle i pozitivno i negativno.

Ali za sad, da vidimo da li se SEO optimizacija generalno isplati…

Ukratko: Da. Isplati se. Ako radite kako treba.

Inače se ljudi ne bi time bavili. SEO optimizacija je jedna od 30-40 različitih specijalizacija kada je u pitanju digitalni marketing.

Ali…SEO optimizacija može i da se ne isplati.

Ne isplati se kada…

  • odustanete prerano,
  • očekujete prebrze rezultate,
  • angažujete pogrešne ljude,
  • ne pristupite dovoljno ozbiljno

Ali KOLIKO se isplati?

Zavisi. Koliko “vredi” vaše tržište. Uzmimo na primer da ste #1 rezultat na Googlu za ključnu reč (ključna reč ili keyword je reč koju vaši potencijalni kupci googluju). Vi ste onda “organski” (ne plaćeno) prvi. Ali ako recimo plaćena verzija da budete prvi, za svaki klik na AdWords-u košta 30 dinara. I recimo platite da vam klikne dnevno 100 ljudi. To je 3,000 RSD dnevno. Ajde da zaokružimo na 30 evra. Mesečno 900 evra. Neka zaokružimo na 1,000 evra mesečno. Toliko biste morali da plaćate Googlu mesečno da budete prvi, ali u plaćenoj verziji.

Druga opcija je da pomoću SEO optimizacije sajta vremenom postanete “prirodno” ili kako to kažu na engleskom “organic” prvi rezultat i da vam tih istih 100 ljudi dnevno dolazi besplatno. Naravno nije besplatno, morali ste inicijalno da uložite pare (na par načina, objasniću koja). Ali sada, uz dobro urađeno SEO održavanje sajta, koje može da bude vrlo povoljno i super profitabilno, ali i uz dalje investiranje za dalji rast poseta, dolazi vam svakog dana 100 ili više ljudi koje ne plaćate.

To je kao da posadite lešnike.

U prvih par godina ništa, a onda i vi i vaši unuci ne moraju da brinu za penziju.

Nije baš identično, jer je SEO brži a možda i profitabilniji nego ulaganje u lešnike.

Ono što je isto je da morate da budete malo strpljivi. Ako ne umete da razmišljate dugoročno, ovo nije za vas. Ali zamislite tu ladovinu kada ste konačno među prvima. Vi sada svako meseca faktički štedite 1,000 evra, koje biste inače plaćali Googlu, plus zarađujete pare koje kao da padaju s neba. Bar je takav osećaj onog trenutka kada SEO optimizacija počne da se isplaćuje.

Dakle, klijenti ulaze i ulaze i ulaze, a vi više ne ulažete pare u marketing. Nije neophodno jer imate najbolju preporuku na svetu. GOOGLE vas preporučuje svojim korisnicima kao najbolju destinaciju za njihove probleme. Jel ima bolje preporuke od Googla?

E sad, to je koliko štedite, npr. Jer ne morate da plaćate oglase.

A koliko zarađujete? To je druga priča. Tu opet morate da imate dobru ponudu, dobar proizvod, i ubedljivu prezentaciju, dobar sajt, dobru prodajnu priču. Nekako je to sve povezano, i utiče jedno na drugo. Kao kako vam radi organizam. Ne sme nigde da trokira.

Dakle, koliko štedite i koliko zarađujete ulaganjem u SEO optimizaciju zavisi od toga u kom ste tržištu. Koliko ima konkurencije, koliko je “popularna” ta tema za koju hoćete da budete, po Googlovim kriterijumima — prvi, a ujedno i najbolji tj. najrelevantniji rezultat.

Googlov proizvod je — najbolji i najrelevantniji rezultat.

Najbolji podrazumeva da njihov korisnik, kada klikne na vaš sajt među rezultatima, pomisli “e, to je to. Našao sam šta sam hteo. Odoh sad svojim poslom.” REŠEN PROBLEM. Recimo traže vodoinstalatera u Beogradu. Budu zadovoljni rezultatom koji im je Google servirao, pozovu vas, zakažu, rešen problem. Google čak donekle i to zna. Mogu da prate i takve stvari, da li su vas ljudi zvali i koliko su zadovoljni vašom uslugom. Ne bih ulazio u detalje, ali verujte mi, znaju. To znači da ako ste dovoljno dugo loš vodoinstalater i varate ljude, nećete se dugoročno zadržati na prvom mestu. Tržište (konkurencija i kupci koji su Googlovi korisnici) će vas vremenom, pre ili kasnije, izgurati na ulici. Van Googla.

To je zato što Google hoće da preporučuje isključivo najbolje rezultate. Tako će i ovaj tekst, polako, ali sigurno, biti prvi rezultat na Googlu kada neko kuca “SEO optimizacija sajta” ili slične pretrage. Jer će Google vremenom videti da je to najbolji rezultat kada neko pretražuje taj problem iz Srbije.

Najrelevantniji rezultat je nešto malo drugačije. On podrazumeva da, kada neko traži vodoinstalatera u Beogradu vi ne budete vodoinstalater u Čačku. Ili ako traže teretanu na Zvezdari ne budete u Zemunu. Podrazumeva da korisnik koji dođe na vaš sajt kaže “Ovo je tačno ono što sam tražio.”

Google je zadovoljan kada je njihov korisnik zadovoljan preporukom koju oni daju. A da bi baš vas i vaš sajt preporučili potrebno je da zaista budete najbolji i najrelevantniji rezultat.

Google ima više stotina kriterijuma na osnovu kojih odlučuje ko će biti prvi. Taj sistem, tj. kriterijumi se zovu “signali”, ili ranking signals na engleskom. Ako dajete dobre signale, Google onda na osnovu svog algoritma za rangiranje odabere vaš sajt kao rezultat koji će prikazati na vrhu.

Što se “više” nalazite, tj. na boljoj poziciji u pretrazi, to vas Google smatra boljim i relevantnijim rezultatom za određenu pretragu.

Koji su to kriterijumi, koji su to signali?

Time se bave SEO experti ili agencije za SEO optimizaciju. Oni pokušavaju da “dešifruju” šta Google želi i kako vaš sajt što bolje da predstave-pozicioniraju. Niko ne zna 100% tačno kako Googlov algoritam funkcioniše jer Google neće sve da otkrije. Ne zato što će Googlova konkurencija to oteti, već zato što, kada bi javno bilo dostupno 100% tačno šta najviše utiče na rezultat pretrage, onda bi to razni “webmasteri” (vlasnici sajtova) zloupotrebljavali. “Hakovali” bi algoritam.

A to i rade. Stalno. Njih Google zove “black hat”, na srpskom bi ih jednostavno zvali prevarantima. Oni pokušavaju da prevare Google i podmetnu sajt koji, po realnim parametrima-signalima, ne zaslužuje tu poziciju. Jer nije najbolji rezultat i nije najrelevantniji. Nije “prirodno” isplivao na prvu poziciju već veštački. Nameštanjem, a ne optimizacijom. U Googlovim očima to su spameri, koji kvare korisničko iskustvo Googlovim klijentima…a svi mi koji smo ikada bilo šta Googlovali, smo Googlovi klijenti. Iako ih ništa ne plaćamo. Našim korišćenjem Googla mi obezbeđujemo da firme hoće da plaćaju oglašavanje na Googlu i da se prikazuju na našim pretragama.

Dakle, Google nikada neće odati 100% svoje formule, svog algoritma za rangiranje. Ali puno toga hoće. Postoje iskustva. SEO agencije optimiziju jedan, drugi, treći, stoti sajt, i održavaju te sajtove, prate parametre, prate da li se pozicije poboljšavaju ili ne. To je kao da neko održava “zdravlje” sajta, a zdravlje se meri u protoku tj. broju poseta koje vam dolaze na osnovu toga što vas Google preporučuje. Agencije ili experti stalno prate šta se tačno događa, koje je promene i novitete Google objavio.

Google češto objavljuje kada “izbace” neku promenu u algoritmu, takođe oni kažu šta ne vole i šta vole, i ima puno stvari koje su “sigurne” u smislu da je opšte poznato da su određeni parametri dobri, a drugi ne baš toliko.

Ono gde je puno polemike kad je SEO optimizacija u pitanju je šta pomaže više, a šta malo manje. Dakle, koji su prioriteti…koja je strategija, sistem, kojim će se doći do destinacije.

Google rezultati su živo tržište. U svakom trenutku se pojavi neki novi vodoinstalater (konkurencija), i to remeti vašu poziciju, koja je možda bila ušuškana. Zamislite Novaka Đokovića koji osvoji neki turnir i sledeće sezone mora da ga brani, jer drugi, možda gladniji, hoćete da preotmu TRON. Takva je i situacija kada je optimizacija sajta u pitanju. Prvo ide velika borba da se popnete među 10 najboljih. Tada ste već uspešni. Već mlatite ozbiljne pare. Ali onda kreće još jača borba. Sad se šibate s najboljima. Sad je pravi fajt. Nema više beton lige, nego ozbiljno šibanje. Onda konačno kada ste sve osvojili, besna konkurencija vas gleda kao čopor zombija koji bi vas žive pojeli.

E tada ne želite da budete sami. Možda je to trenutak kada dovlačite još ozbiljniju ekipu, treneri, pomoćni treneri, fizioterapeuti. Retko ko se sam popeo do vrha.

Tu postoji i nešto što se zove negativni SEO, to je kada konkurencija plaća ove iste ljude koje Google ne voli, “spammere”, i to je obično neki Pakistanac, koji pokači gomilu “sumnjivih” linkova, tako da Google pomisli da VI “varate” algoritam dok vam u stvari oni nameštaju. To je kao da neko Noletu uvali doping test. Dok on objasni svetskoj teniskoj federaciji šta se dešava i kako su mu podmetnuli…GOTOVO. Ode godinu dana, odoše titule. Zato morate uvek budnim okom da gledate, instalirate “kamere”, odradite zaštitu i kompletan monitoring, čišćenje. Brzu odbranu i konstantno jačanje svoje pozicije, tako da ni vam nu tornado ne može ništa, a kamoli košava.

Vaš sajt je vaš najbolji zaposleni

Još jednom, da biste razumeli koja je prava vrednost SEO optimizacije, razmislite šta imate da izgubite.

Vraćamo se na primer vodoinstalatera.

Za #1 poziciju na Googlu za pretragu “vodoinstalater” i “vodoinstalater beograd”, vlasnik tog sajta imao bi dnevno 100 ljudi, to je najmanje. U ovom slučaju, ko to traži, poprilično im je hitno. To automatski znači da će konverzije posetioca u pozive, zatim i u klijente biti malo viša nego obično. Rekao bih da bi mogao da dostigne konverzije od 10% ako napravi dobru ponudu i angažuje profi copywritera (jednokratno). To je 10 klijenata. Recimo da od jednog klijenta ima profit 30 evra, jer bi sa 10 klijenata dnevno morao da angažuje više vodoinstalatera i ne bi mogao samostalno da postigne posao. To je 300 evra dnevno profit, ili oko 10,000 evra mesečno u najgorem slučaju zato što širi broj ganc NOVIH klijenata koji će dalje preporučivati i zvati ponovo u budućnosti.

Dakle, 10,000 evra mesečno može da zarađuje čovek koji je #1, pod uslovom da sve ostalo radi kako treba. Možda više, možda manje. Ali uzmimo neka je upola od toga. Neka je 5,000 evra profit. Svaki mesec.

Deluje mi da se njemu (ili njoj) ozbiljno isplati da uloži u SEO optimizaciju. Ali i u sajt generalno. Zašto?

Zato što je dobar sajt NAJBOLJI ZAPOSLEN.

Dobar sajt…

  • uvek radi, i vikendom, i praznicima, i na božić i novu godinu,
  • dakle ne 8 sati, radnim danima, nego 24 časa, 365 dana u godini,
  • i danju i noću, da li je u 3 ujutru ili 3 popodne nedeljom, sajt je tu i “prima pozive”, ako ne telefonski, onda barem putem forme ili na email,
  • radi i na minus 10 i na plus 40,
  • ne žali se, ne traži povišice, ne kasni na posao, ne “zabušava”, ne pravi pauze,

Vaš sajt je vaš najbolji zaposlen, bez konkurencije. Ali ne vredi mnogo ako nema poseta, i to najboljih poseta. Posete koje dolaze sa Googla su najrelevantnije. Ako isti vodoinstalater pokušava da se reklamira na Fejsbuku, koje su šanse da nekom baš tada kada vide reklamu zatreba odgušenje kanalizacije ili da je pukla cev?

Ne baš velike.

Dobre posete su relevantne, i u pravom trenutku.

Sa druge strane, neko ko Googluje “vodoinstalater” je neko kome tada odmah treba pomoć, i hteo ne hteo mora da plati. Nekog će angažovati, ali koga? Da li ima vremena da kopa po Googlu, ili halooglasima do 50-te stranice?

Ne. Angažovaće bilo koga ko deluje DOVOLJNO DOBRO, među prvih 10 rezultata na Googlu. Otvoriće par stranica, proceniće ko mu deluje najbolje, i to je to. Svi ostali kao da ne postoje.

E, sada je pitanje…da li se isplati uložiti u tog NAJBOLJEG zasposlenog? Što je najbolje, ne morate da povećavate platu, a vaš sajt će vam vremenom donositi sve više i više novca, sve veći i veći profit kako vam raste pozicija na Googlu.

Vodoinstalateru iz naše priče, koji možda profitira 5,000 evra mesečno (ako sve ostalo uradi kako treba), se isplati čak i pola od toga da uloži u svog najboljeg zaposlenog — 2,500 evra mesečno. Dobra vest je što SEO optimizacija retko kada košta toliko.

U Americi, npr, najbolji SEO experti naplaćuju oko $250 po satu samo za konsultacije, retko kada uključujući implementaciju. Morate sami da implementirate. Samo za savete naplaćuju toliko. Ovde pričamo sada o zaista najboljima, koji se već preko 15-20 godina bave time i savetuju najjače svetske brendove. Kod nas je to daleko povoljnije, a samim tim i profitabilnije.

Zapravo, sada je i dalje odličan trenutak da se ulaže u SEO optimizaciju sajta. Kao što sam vam rekao, to je maraton. Što pre počnete da trčite, to bolje. Duže trčite od konkurencije, dalje dogurate. Imate tu prednost da ste ranije uleteli u ring, a Google to ceni. Jedan od signala je koliko dugo postojite. Kao i van interneta, kada generacijama radite posao, klijenti to cene. Tako i Google više ceni sajt koji postoji 5 godina, nego potpuno nov sajt. Google se kladi “na sigurno”, žele da rade s ljudima koji neće nestati za mesec dana, nego su tu i ostaju tu. Zapamtite da vas Google posmatra kao saradnika jer ima dobar rezultat koji može da preporuči. Šire svoj krug zadovoljnih korisnika uz vašu pomoć.

Sve ovo što sam vam ispričao možda malo “smara”, ali je jako bitno da razumete na koji način Google razmišlja, koja im je filozofija, šta im je cilj. Jer tek tada možete dobro da sarađujete, a da nemate nerealna očekivanja, frustracije, ili da vas nestrpljenje pogura u beznadežan položaj pa da probate da ih prevarite. Google zapošljava najpametnije ljude na svetu, niko, ali niko ne može da ih prevari na duge staze. Konstantno prave nove mehanizme odbrane od “spamera”, čak imaju i “webspam team” čija je glavna uloga da krpi rupe kroz koje spameri pokušaju da se provuku. Jedno vreme im funkcioniše, onda ih Google provali, pa im lupi “penal”. Ti penali su poznati kao Google Panda i Pingvin penali (o tome kasnije), ali imaju i drugih spektar životinja koji očiste sa lica Googla, svakog ko pokuša da im prevari algoritam i kvari korisničko iskustvo.

Šta sad?

Sad kada znate koliko se SEO optimizacija isplati i koliko je pametno ulaganje (za većinu biznisa), trebaju konkretni primeri kako da optimizujete vaš sajt.

Da li ćete angažovati agenciju za SEO optimizaciju ili ćete sami da sređujete, nije toliko bitno, procesi su manje više isti. Ovde je sada lista od 25 najbitnijih koraka koje ili treba da uradite sami, ili treba da budete sigurni da agencija koju angažujete radi na ovim stvarima. Oni će raditi i više od toga, ali ovo su glavne stavke koje najviše doprinose rezultatima. Zato sam i rekao da je ovo “skoro” sve što treba da znate.

Ovo su potezi u šahu. A kako biste naučili dobro da igrate, morate puno da radite, vežbate, učite, i tako u krug. Kod SEO optimizacije se kontantno menjaju stvari, Google stalno obnavlja i unapređuje svoj algoritam, ali su neke stvari ISTE. Neke stvari se ne menjaju.

Google će uvek hteti da “izbaci” najbolji i najrelevantniji rezultat kako bi služio mene i vas koji ga koristimo. Uvek će hteti da usreći svoje klijente. To se nikada neće menjati.

Vodeći se tim centralnim principom kroz razumevanje Googlove filozofije i svrhe njihovog proizvoda, SEO optimizacija može imati dugoročan efekat, uprkos stalnim izmenama koje se vrše u algoritmu rangiranja. Cilj je dakle kuća od cigli, drveta i čelika, a ne od karata. Sporije je se gradi, ali posle možete da se opustite i ubirate plodove godinama i godinama.

A sad idemo konkretno: 23 ključnih faktora za SEO optimizaciju sajta, koji najviše pomažu i najviše utiču, tako da budete prvi rezultat za sve relevantne ključne reči u vašem tržištu. Brže i lakše od konkurencije. Budite sigurni da konkurencija ne radi sve ovo.

1. Odratite temeljno istraživanje ključnih reči

Prva stvar koju treba uraditi (i što treba da uradi SEO agencija ako je angažujete), je da uradi temeljno istraživanje tržišta. Agencija koja vas pita “za šta hoćete da se rangirate” ili da “izlazite” na Googlu, ne radi dobro posao.

Nije poenta da vi znate. Od starta, vi možete samo da pretpostavite šta vaši potencijalni kupci “kucaju” na Googlu, ali je posao agencije za SEO optimizaciju sajta da detaljno istraži koje su sve relevantne ključne reči za vaše tržište.

Na primeru vodoinstalatera, vi pretpostavljate da ljudi kucaju “vodoinstalater”, ali treba da saznate da postoji još 20-30 sporednih tema tj. ključnih reči. Npr, ključna reč “otpusavanje wc solje”, koja može biti daleko profitabilnija nego samo “vodoinstalater”.

Imajte da umu da je obično specifičnija ključna reč manje tražena, ali možda vrednija za vaše tržište. Tako neko ko traži “otpusavanje wc solje” vec ima zapusenu wc solju, i treba im hitna intervencija. Isto tako ako je neko u Zemunu, možda hoće lokalnog vodoinstalatera, a ne vodoinstalatera iz Čačka.

Ono što vi ili agencija treba da odradte je kompletno i detaljno istraživanje tržišta i svih relevantnih ključnih reči kako biste stekli kompletnu sliku. Svaka ključna reč je konkurencija za sebe. Možda ćete naći neku ključnu reč koja se manje “kuca”, ali za koju je lakše da se rangirate jer je manja konkurencija.

Ako imate NOV sajt, često ćete se boriti u ringu sa sajtovima koji već duže vreme postoje i bolje su se pozicionirali. Google vrednuje sajtove koji duže postoje i čiji je domen registrovan na duži vremenski period. Jer to znači da ste tu i da ostajete. Bolji ste partner. Pouzdaniji.

Tako da, kada počinjete sa NOVIM sajtom, bitno je da se ne borite sa vetrenjačama. Treba ciljati na ključne reči gde su vam šanse za uspeh jače. Da se usidrite. Da se uhvatite za NEŠTO, čak i manje.

Kako se radi istraživanje ključnih reči?

Da bi se uradilo temeljno, agencije obično koriste niz SOFTVERA koji crpe podatke s raznih strana. Ti softveri koštaju od $10 do $1,000 mesečno. Zavisi koliko je napredno. Pristup tim softverima crpi razne podatke, od toga šta radi vaša konkurencija, koliko poseta ima, i odakle dobijaju linkove ka njihovom sajtu, do toga da mogu precizno da vide broj pretraga za određene ključne reči i koje su realne šanse da se vaš sajt rangira.

Neki od popularnijih softvera za SEO optimizaciju sajta i rangiranje su moz.com i afres.com Oni su oko $150 mesečno za početni paket, i pitanje je da li vam je potrebno kada radite samo na vašem sajtu.

Ono što je pametno je da uzmete probnu verziju svih ovih softvera (samo nemojte da zaboravite da isključite pre nego što naplate), i da iscrpite sve podatke u tih 30 dana koliko obično traje probni period. Imate 10ak odličnih softvera koje možete da menjate svaki mesec i tako faktički besplatno imate pristup.

To je dobra opcija kada imate samo jedan sajt. I naravno ako znate odlično engleski.

Ranije je glavni način bio da vam direktno Google preko AdWords (Google oglasi) kaže koliko se šta traži i kakva je konkurencija. To je bio alat za ljude koji hoće da se oglašavaju. To je Google Keyword Planner alat. Problem je u tome što će tačne podatke moći da izvuku samo oni koji se zaista oglašavaju i troše bar par stotina evra mesečno, kao minimum, na Google oglase.

Treba da skupite bar jedno 20-30 “glavnih” ključnih reči za koje možete da razvijete “content strategiju” na osnovu koje ćete se rangirati za svih 20-30 ključnih reči.

Npr, Pera Vodoinstalater, ne mora da bude prvi rezultat samo za “vodoinstalater beograd”, već može biti prvi za još 20 tema koje njegovi potencijalni klijenti kucaju.

Cilj istraživanja tržišta je da:

  • bolje razumete vaše klijente
  • saznate gde se isplati trošiti vreme, energiju i novac, a gde ne
  • možete da napravite kompletnu SEO strategiju i plan na osnovu koga ćete raditi

Dobra vest je da u praksi, kada vidite da se određena ključna reč traži npr 100 puta mesečno, taj broj je obično 3-5 puta veći zbog takozvanih “long-tail keywordova”.

Long-tail keywordovi su “duže” ključne reči. Npr, kratko je samo “vodoinstalater”, jedna reč. Za to će biti veća pretraga, ali i veća konkurencija i daleko je teže rangirati se za jednu reč. Dok će duža ključna reč biti “odgusenje wc solje zvezdara”.

Ono što je dobro je što duže ključne reči imaju manje konkurencije, lakše se rangirate. Iako je obično manji broj pretraga i manji broj poseta koje ćete dobiti za prvu poziciju, to je “sidro” za koje se zakačite. Kasnije na osnovu toga možete lakše da se rangirate za kraće ključne reči (npr. samo “vodoinstalater”) koje donose veći broj poseta.

Ono što je dobro kod dužih ključnih reči je što ih fokus obično čini takvim da je kvalitet poseta bolji. Dobra SEO agencija će tražiti ključne reči koje su pre svega relevantne za vaše usluge i koje će donositi kvalitetne posete.

Npr, ako prodajete vodoinstalaterske usluge, nemate nikakve koristi od toga što vam dođe 10,000 ljudi na sajt koji traže maske za iPhone. Broj poseta je često manje bitan od kvaliteta tih poseta i vaše veštine da ih “konvertujete” u klijente. Sve je povezano. Treba naći balans između količine i kvaliteta poseta, tako da iz svake posete izvlačite maksimum.

Da li se isplati boriti se za određenu ključnu reč ili ne? Obično gledate broj pretraga, i onda vam deluje “a, samo 10 mesečno, to je ništa”. I onda ni ne pokušate. Ali ako izračunate, da će u praksi to biti 3-5 puta više, to je 30-50 pretraga mesečno. Na period od 3 godine, ako ste prvi, i dođe vam mesečno 30 ljudi na sajt. To je preko 1,000 fokusiranih ljudi. Ako vam to dovede, npr. 30 novih klijenata, a od svakog klijenta zaradite  50 evra, dakle 1,500 evra vam vredi. A možda vam je ceo posao da napišete jedan odličan tekst na tu temu. Ili da platite nekog drugog da ga napiše za vas.

Dobra strategija je sve.

2. Odredite koje su glavne, a koje su sporedne ključne reči za koje želite da se rangirate

Ključne reči sa najvećim brojem pretraga će obično biti one “glavne” za koje ćete se dugoročno gledano fokusirati da budete prvi.

U slučaju našeg vodoinstalatera, glavne ključne reči bile bi:

  • vodoinstalater beograd
  • odgušenje kanalizacije
  • renoviranje kupatila
  • otpusavanje wc solje
  • hitne intervencije
  • vodoinstalaterske usluge cene

Od ovih 6, glavna-glavna biće prva. Računajmo da ćete obično imati jednu “krovnu” ključnu reč, i ona je najčešće namenjena za “naslovnu” stranicu sajta. To je ono čime se zapravo bavite.

Sledećih 5 su takođe poprilično tražene, a dovoljno specifične da puno manjih ključni reči tu može da se “prikači.”

Faktički struktura sajta će izgledati tako da je cilj da naslovna strana bude SEO optimizovana za “vodoinstalater beograd”, dok će ostale biti “landing page-evi”.

Landing page je ULAZNA STRANICA. Ili stranica na koju posetilac sleti na sajt. To je zapravo prvi kontakt. Ne mora uvek naslovna da bude ulazna.

Struktura bi izgledala ovako:

peravodoinstalater.rs — Naslovna

(razlog za “Pera” je kako biste se razdvojili u odnosu na ostale. Zato što će se ljudi vraćati na sajt, a ti ljudi su ujedno i najkvalitetniji posetioci, to je takozvani “returning traffic” ili povratnici. Oni neće pozvati Peru prvi put kada vide sajt, ali će ga se setiti pa će Googlovati “pera vodoinstalater” i tada vi izlazite automatski prvi jer ste najrelevatniji rezultat za tu pretragu).

Ostale glavne stranice bile bi:

peravodoinstalater.rs/odgusenje-kanalizacije

peravodoinstalater.rs/renoviranje-kupatila

peravodoinstalater.rs/otpusavanje-wc-solje

peravodoinstalater.rs/hitne-intervencije

peravodoinstalater.rs/vodoinstalaterske-usluge-cene

Svaka od ovih stranica će se sa sadržajem posebno SEO optimizovati tako da se rangira za određene ključne reči. Sve će one “pomagati” jedna drugoj i pomagaće naslovnoj strani da se rangira za glavnu-glavnu ključnu reč. Timski rad kompletnog sajta.

Osim ovoga, sledeći i jako bitan korak je da nađete još 20-30 sporednih, ali unikatnih ključnič reči. Bitno je da su teme različite.

Otpusvanje wc solje i odgusenje wc solje je ISTA TEMA, iako su različite reči. Google razume da su namere osobe koja pretražuje iste, tj. da je isti problem za dve malo različite ključne reči. Ovde je poenta grupisanja sličnih ključnih reči, i traženje što više specifičnih, a opet relevantnih tema za vaše usluge.

To sve zahteva kompletno, temeljno istraživanje ne samo pretraga, već i vašeg posla, ponude, konkurencije. Ajde da kažemo da je to kompletna SEO analiza na osnovu koje se formira strategija.

Temeljno istraživanje podrazumeva da tražite DOBRE PRILIKE. Gde su te “rupe” u tržištu koje možete da popunite. Koji su to problemi ispod tepiha, na koje niko drugi nije obratio pažnju? Uvek ih ima. U svakom poslu. Koja su to pitanja koje vaši klijenti imaju?

Nađite ih što više, istražujte što duže. Googlujte. Čitajte po forumima. Kada budete pisali “copy” za vaš sajt koji je ubedljiv, ovo istraživanje će puno značiti i nećete morati da radite previše duplog posla. Sajt koji odgovori na SVA pitanja vaših potencijalnih kupaca je onaj koji će najlakše i najbrže biti prvi rezultat, i koji će najlakše tu i da se zadrži.

Što više sporednih tema pronađete koje su dovoljno unikatne da za njih napišete poseban članak na vašem Blogu: PeraVodoinstalater.rs/Blog/Neki-Clanak to bolje. To će sve biti deo “content marketing strategije” koja je integrali deo SEO optimizacije sajta. Jedno ne ide bez drugog.

Sporedne ključne reči, koje pretvarate u članke na blogu, služe s jedne strane da se rangiraju i privuku posete, a s druge strane da ubede posetioce da postanu klijenti. One služe kao SEO “infrastruktura” sajta, tako da vam zahvat bude što širi. Kao da bacate mrežu da uhvatite što više riba.

Faktički dok radi istraživanje ključnih reči, vi radite i pripremu za content marketing strategiju.

Ima još MNOGO toga da se kaže o istraživanju ključnih reči, postoji puno metoda osim korišćenja softvera, ali o tome na SEO radionici koju možda organizujem.

3. Napravite “Content Marketing” strategiju ili plan

Našli ste glavnu-glavnu, glavne, i sporedne ključne reči.

Šta sada?

Jedna stvar je da znate “koje su vam ključne reči”, a druga je šta ćete da napišete na sajtu.

Mnogi u Srbiji ovo potpuno zanemaruju.

Misle da je dovoljno da plate nekog par stotina evra da im “digne” sajt (i još misle da su preplatili), i to je to, pa će sami da smisle šta će gde da piše.

U ovom svetu digitalnog marketinga postoji par popularnih fraza, od kojih je jedna “content is king”, a na srpskom bi to žargonski pre rekli sadržaj je keva, kao i masa protiv definicije.

Razmislite na trenutak. Možete imati LEP sajt koji ne prodaje ništa, pa koja je onda svrha tog dobrog izgleda? Nikakva. Bacili ste pare.

Sajt je kostur, i jako je bitan, naravno, da je urađen kako treba i osmišljen sa ciljem da dobro prodaje. Ali bez dobrog sadržaja, bez “mesa”, to je i dalje samo kostur, koji ne obavlja svoj zadatak.

Zamislite sajt kao auto sa limom, dok je sadržaj motor. Džabe vam najlepši auto bez motora, bez koga ne obavlja posao zbog koga postoji. Tako je sadržaj daleko vredniji nego sajt. Možete imati i vrlo običan sajt (kao ovaj moj, običniji teško može biti), ali dobar sadržaj koji radi kao magnet. Mene svakog dana pitaju ljudi za razne usluge iako ih uopšte ne nudim — samo zbog sadržaja.

Uvek je bolje je da imate dobar sadržaj i loš sajt nego dobar sajt i loš sadržaj. Isto tako je naravno najbolje da sve imate najbolje.

Ali zato je bitno da investirate u dobar sadržaj i da ga cenite barem onoliko koliko cenite dobar sajt. Dobra SEO optimizacija podrazumeva i strateško razmatranje sadržaja. Jer nije dovoljno da znate ključne reči, već i koji sadržaj da im “prilepite”.

Mnogo je lakše pronaći dobre ključne reči nego kreirati dobar sadržaj. Nažalost retko ko se time bavi jer ne razumeju pravu MOĆ dobrog sadržaja.

Daću vam primer mog slučaja, ja sam ovaj tekst opitmizovao za ključnu reč “SEO optimizacija sajta” i sigurno će biti prvi za tu ključnu reč u roku od par meseci što ga objavim. Trebalo mi je 5 minuta da saznam da mnogo više ljudi traži “SEO optimizacija sajta” nego koliko ljudi traži kako biti prvi na Googlu. I zato je ovaj tekst greška u koracima, jer nema dugoročni potencijal. Neće se rangirati ni za šta vredno, a pogotovu ne u odnosu na investiciju koju je zahtevalo da se taj sadržaj kreira. Dakle, mnogo mi je više trebalo da napišem taj tekst nego koju ću dugoročnu korist iz njega izvući.

Razmišljanje i planiranje o tome zove se content marketing strategija.

Druga stvar je da smislite i kreirate sadržaj koji SEO optimizujete (dodavajući relevantne tj. povezane “mikro” ključne reči) na jedno te isti tekst kako biste povećali “zahvat” mreže koju bacate.

U primeru Pere vodoinstalatera. Za ključnu reč “renoviranje kupatila”, Pera mora detaljno da istraži sve što je usko povezano sa renoviranjem kupatila. To je onda novo istraživanje tržišta, razne dodatne ključne reči gde se ponovo radi ista procedura na mikro planu. Tako recimo ja vidim da su sporedne ključne reči za moju glavnu temu “SEO optimizacija”, u ovom slučaju:

  • šta je seo optimizacija sajta
  • seo optimizacija sajta cena
  • google optimizacija
  • seo optimizacija kurs

Kako bih konkretno ovaj članak optimizovao, moraću sve ove teme da dotaknem u nekom kontekstu jer će onda Google ovaj članak videti kao najrelevantniji i najdetaljniji kada je SEO optimizacija sajta u pitanju, što dalje povlači da će Googlovi korisnici dobiti najbolje rešenje tj. odgovor na svoj problem (pretragu), jer je odgovor sveobuhvatan. Jer odgovara na sva pitanja i sva pod-pitanja koja ljudi imaju. Što dalje znači da će biti zadovoljni Googlovom uslugom, neće se vraćati i tražiti ponovo, i neće odlaziti da koriste Yahoo ili Bing u nadi da će dobiti bolja rešenja. Što znači da sam ja dobar partner Googlu i da dobro obavljam svoj deo posla.

E sad, problem je u tome što ne možete praviti sadržaj samo za Googlove ROBOTE, već morate praviti sadržaj za LJUDE, pre svega. Ljudi će da čitaju, klikću, zovu, kupuju.

Zato je bitno da to sve izgleda prirodno, i da ključne reči pretvarate u dobre naslove i podnaslove koji su “klikabilni” i atraktivni.

Zato je primarno da nakon istraživanja ključnih reči, napravite detaljan content marketing plan, kompletnu strategiju, i onda svaku stranicu i svaki tekst na sajtu POJEDINAČNO optimizujete. SEO optimizacija skoro nikada nije jednokratni posao, već svaki članak mora posebno da se optimizuje, naravno da se napiše, i da se prati. Pratite reakcije čitaoca i korigujete stvari na osnovu podataka koje izvlačite o njihovom ponašanju. Retko kada je posao završen.

Strategija koja radi u praksi, je da nakon određenog vremena i određenog broja poseta, proverite za koje ste se ključne reči rangirali i tačno koje ključne reči su korišćene, i na osnovu toga dopunite sadržaj ili obradite nove teme, detaljnije, za koje vremenom zaključite da zanima vašu publiku.

Pravljenje kompletne content marketing strategije je ozbiljan posao. Zahteva da razumete kupce, šta žele, koji su im problemi, i kako da ih rešite kroz dobar sadržaj. Cilj sajta je da bude koristan. Što više toga besplatno da reši i pomogne posetiocima. Što više dajete, to vam se više vraća.

Naravno ni ja vam neću ovde odati sve tajne, ali i da hoću ne mogu, jer strategija koja radi za nekog, slabije radi za drugog, i slično. Jedna stvar je teorija, drugo je feeling za osećaj koji se stiče iskustvom. Vremenom znate šta “radi” i u kom slučaju, za koji posao i u kojoj situaciji. Tu je glavna ušteda vremena, energije i novca na duže staze.

Pera Vodoinstalater bi u ovom slučaju trebao da isplanira kako da napiše što više što boljeg sadržaja i da skoro pa objasni svojim posetiocima kako SAMI da odguše wc šolju ili kanalizaciju, ili kako sami da renoviraju kupatilo. Naravno većina ljudi će odustati da urade sami, ali će steći POVERENJE u Peru, kao što vi stičete čitajući ovaj tekst.

To je dobra content marketing strategija.

4. Nađite dobre pisce koji umeju da pišu SEO optimizovane tekstove

Pošto pisanje ne ide svakom od ruke, niti mora. Kao što ne zna svako da odguši sam kanalizaciju (niti hoće), tako je i pisanje zanat. Koji se u ostatku sveta plaća.

Reči prodaju. Priča prodaje. A SEO PRIČA, ona i prodaje, i privlači posete. Nije lako da nađete pisce koji i dobro pišu, a i razumeju osnove SEO optimizacije svakog teksta, ali u tome možete i da ih usmerite ili naknadno možete samostalno da optimizujete tekstove.

U većini slučajeva, zauzeti ste, i lakše je da nekom ko se profesionalno bavi pisanjem, ili bar ume jako dobro da istražuje sadržaj, date da napiše tekstove tj. kreira dobar sadržaj za vas.

Cene se kreću od daj šta daš do 30 evra, zavisno od kvaliteta teksta, iskustva pisca, koliko dobro poznaju temu pa im je potrebno manje vremena da istraže i napišu, do vašeg umeća nagađanja.

Na primer, ovaj tekst koji sada čitate, niko ne može da napiše, jer nisu upoznati sa temom. Tako da ne mogu da platim nekog da napiše umesto mene. I bilo bi skuplje, jer je meni lako da pišem o nečemu “iz glave” o čemu već sve znam.

Zato je moguće da je Peri vodoinstalateru lakše da sam napiše tekstove, ili da izdiktira nekome ko ume dobro da piše sadržaj, a formu, tj. pakovanje teksta, tako da se doda malo “mesa”, a ne da bude samo u kratkim crtama, to može da uradi neko drugi. U svakom slučaju i za pisanje je potrebno temeljno istraživanje, ali i STIL mora da bude prilagođen za Google, a ne za profesorku srpskog jezika i književnosti.

Najveći problem sa nalaženjem dobrih pisaca (na srpskom) je što je kod nas stil uglavnom “školski” i malo ko zna da piše “za Internet”, tako da sadržaj može lako da se svari tj. skenira. Bitno je pratiti određenu formu, šablon kojim će veći broj ljudi pročitati što veći procenat teksta. Tekst mora da ima delove koji će da vas uvuče i zadrži, do samog kraja. A na samom kraju motivisati da pozovete baš Peru da vam sanira poplavu u kuhinji.

Dobra SEO agencija ima dobre pisce koji znaju da pišu na bilo koju temu, i to super optimizovane tekstove. Dobri pisci će da smislte najjače naslove za ciljanu ključnu reč, tako da kada je ljudi vide na Googlu pre će da kliknu na vaš sajt, nego na rezultat iznad vašeg. Google to vidi, i vremenom krene bolje da vam rangira tekst jer primeti da ljudi pre kliknu na vas iako ste slabije pozicionirani na pretrazi. To je mala tajna velikih majstora.

Često vredi platiti malo više jer je profit daleko veći. Ali i za to treba imati kliker.

5. Angažujte “SEO Copywritera” za glavne ključne reči

Jedna stvar je da angažujete pisce sa blog tekstove (sećate se, one sporedne ključne reči koje služe kao glavna infrastruktura, da donose dugoročne SEO posete na sajt i služe kao potpora za glavne ključne reči)… ali je skroz druga priča kada su glavne ključne reči u pitanju.

Na stranicama gde su glavne ključne reči, to su “ulazne” stranice na koje će sletati ljudi direktno, potpuno zaobilazeći naslovnu stranicu. Ove stranice su posebne i jako bitne zato što su PRODAJNE. One služe da konvertuju posetioce u kupce.

Npr, Pera će imati blog post na temu, “Kako da odgušite sudoperu”, taj tekst će biti opšti tekst koji će pokriti sve sporedne mikro probleme, od toga zašto se sudopera zaguši, kako da vam se ne zagušava, da li vam je potrebna hinta intervencija ili postoji i način da privremeno odgušite sami, da li razna kućna rešenja i tečnosti rade ili ne, šta nikako ne smete raditi, a evo šta možete da probate, pa ako prođe prođe…

I na kraju tog teksta, biće link ka nekoj od glavni, prodajnih stranica. Obično ka najrelevantnijoj, u ovom slučaju biće “vodoinstalaterske usluge cene”, ili ka naslovnoj stranici “vodoinstalater beograd”, možda će Pera linkovati ka obe ove prodajne stranice. U ovom slučaju Perina naslovna strana će služiti kao “O nama” stranica na neki način.

Dakle sve manje bitne stranice, će linkovati ka više bitnim, prodajnim stranicama.

Prodajna stranica mora da bude jako ubedljiva, što bolje predstavljajući vašu ponudu. SEO Copywriter je pisac koji zna i da SEO optimizuje konkretan sadržaj stranice, ali ume i prirodno sve da upakuje u tekst koji će najbolje moguće predstaviti ponudu.

Zašto da zovu baš vas, zašto sada odmah, a ne kasnije, zašto su te cene odlične (ili će možda čak predložiti da cene uopšte ne budu vidljive), šta se može dogoditi ako ne pozovete odmah (još veća šteta, ili komšija kome će da probije voda pa će sve da bude daleko skuplje), i na kraju zašto je to sve fantastičan dil koji je Perinim klijentima neodoljiv. Moraju da pozovu. I rado će platiti, čak i više nego druge. Pa će još i preporučivati Peru svim svojim komšijama, i uvek će samo njega zvati ako ikada ponovo budu imali problem.

To je posao copywritera. Copywriter je prodavac iza pisaće mašine. I on ili ona su najvrednije osobe koju možete angažovati. Bez njega ili nje, sav ostali marketing pada u vodu. Sav ostali trud ima slabiji efekat. Copywriter vam pomaže i da formirate bolju ponudu. Ovo je jako bitan korak jer ni najbolji prodajni tekst najboljeg copywritera na svetu ne može prevazići slabu ponudu. Možete imati najlepše pakovanje proizvoda na svetu, ali ako je unutra govno, džaba vam.

Razmislite ovako, ako već ulažete novac u SEO optimizaciju, odličan sadržaj, Fejsbuk i Google reklame, sajt. Stanite. Sve je to sekundarno, u odnosu na ubedljive prodajne stranice.

Dobar copywriter može da vam poveća konverzije i za 500%. Automatski sve ostalo što radite se isplati 5 puta više.

Copywritera treba angažovati za glavne ključne reči i glavne prodajne stranice. Obično je jednokratni trošak. A cene variraju. U Americi dobri copywriteri naplaćuju desetine hiljada dolara za jedno pismo od par hiljada reči. Mogu toliko da naplate, jer vlasnik proizvoda mailinguje (direktnom poštom) na stotine hiljada ljudi i samo zahvaljujući dobrom prodajnom tekstu zaradi nekoliko puta više.

Nažalost SEO agencije retko kada nude i uslugu copywritinga, niti moraju jer to je druga vrsta posla. Ali je bitno da ovo razumete jer vam se na taj način sve ostalo više isplati. Neke marketinške agencije možda nude te usluge ovako “usput”, ali nemaju nikog ko se time profesionalno bavi. Ono što je bitno da znate tokom SEO optimizacije sajta je koje stranice su ključne i za koje se isplati da angažujete profesionalnog copywritera koji je kao hirurg za konverzije.

6. Uradite dobru “on-page” SEO optimizaciju sajta

SEO ima puno bitnih tehničkih delova koji se obično zovu “on-page”. Stvar je u tome što na poziciju na Googlu utiče stotine faktora. Pitanje je samo kontrole. Na šta vi možete i na šta ne možete da utičete. U suštini, možete da utičete skoro na sve, ali je pitanje koliko realnog uticaja imate. Tako su SEO zadaci podeljeni na off-page i on-page.

On-page je nešto nad čim imate daleko više kontrole. Kao što više kontrole imate nad tim kako ćete vi sami sebe videti nego kako će vas drugi videti. On-page je vaš sajt i svi tehnički aspekti koje možete uglancati tako da budu “tip top” i da vas Google više voli.

Deo on-page optimizacije je, npr, brzina sajta. Što je brži sajt, to se manje korisnici muče. Što je sajt jasniji, bolje povezan, itd. to je lakše korisnicima da dođu do informacija koje traže. Na primer, ako imate sajt koji je pretrpan reklamama, to nije dobor korisničko iskustvo, samim tim ste loše uradili on-page optimizaciju i slabije ćete se rangirati. Isto tako ako je sajt previše spor, loše ćete se rangirati.

Evo vam ovde jedna osnovna ček-lista on-page stavki koje trebaju da se srede.

Taj tekst ka kome sam linkovao je dobar primer pametne SEO strategije i sadržaja. On je kreirao koristan resurs ka kome će drugi ljudi hteti da linkuju. Link je kao internet preporuka. Isto tako ovaj ovde tekst koji sada čitate će nekom biti koristan pa će linkovati ka ovoj stranici, i to je možda i glavni razlog zbog koga će biti #1 rezultat na Googlu kada neko kuca SEO optimizacija sajta u Srbiji.

Tehnički delovi ili on-page optimizacija su osnovi koraci koji su neophodni za rast poseta. Oni vas mogu potpuno blokirati, sav ostali trud može biti bez ikakvog efekta zbog loše on-page optimizacije. To je dakle osnovni korak koji ćete obično morati da rešite pomoću programera, pogotovu ako imate “custom” sajt koji je posebno pravljen za vaše potrebe i ako je “budžen”, onda ćete imati malo više posla. Agencija za SEO treba da vidi sve ove probleme i da ih otkloni.

Dobra stvar je što ovde imate potpunu kontrolu nad situacijom i što je Google vrlo transparentan kada je u pitanju on-page optimizacija. Tačno se zna šta treba da se sredi da ne bi došla Googlova “Panda” i pojela vas tako da vas nema nigde u rezultatima ili da vam je rast poseta tiho blokiran.

Dakle, prvo otklonite sve prepreke, jer bez toga ne možete da poletite.

7. Postavite dobre temelje kroz WordPress platformu

Mnogima nije jasno šta je sajt a šta je blog. Danas je to ista stvar. Ne bi trebalo da ima razlike. Sajt je obično nešto što je statično. Nešto što se ne menja. Recimo imate firmu pa ste napravili sajt “čisto da biste ga imali” jer ga imaju i drugi. Pa da imate šta da stavite na vizit karticu. Imate dakle sajt koji ne služi ničemu osim eto čisto da ne bude da ga nemate (to ujednog govori i da jednostavno ne razumete potencijal Interneta).

Sajt je dakle statičan, dok je blog “dinamičan”, jer se kod bloga pretpostavlja da ćete stalno objavljivati nov sadržaj. Ova razlika je ranije bila mnogo veća jer se retko ko bavio internet marketingom, ljudi su samo imali sajtove. Jednom ih naprave, i ne menjaju ih godinama.

Danas je to kao s automobilima. Kupite jedan, ali on je za 10 godina već star auto. Morate da ga menjate već neko vreme. Sa sajtovima je slično. Stvar je u tome što danas više nije dovoljno imati sajt, morate i da ga koristite, da obavlja zadatak zbog koga zapravo postoji — da dovlači nove klijente, da zvone telefoni i da radi ta mašina za brojanje keša.

Svaki sajt danas mora da bude i blog, ili bar da u sastavu sajta ima blog. Taj blog, ali često i ceo sajt, možete da koristi određenu blogging platformu. Najpopularnija platforma je WordPress. WordPress platforma je dobar jer uz nju imate dobre osnove kada je SEO optimizacija u pitanju. Uz malo “štelovanja” je on-page optimizacija sajta rešena, bar većina osnovnih problema.

Druga dobra stvar je što uz WordPress platformu možete da “prikačite” razne alate, koji se zovu “Pluginovi”, faktički “uštekate” dodatke na sajt tako da bolje radi pa vam nije potreban profesionalni programer za mnogo toga jer ima puno “gotovih” rešenja koje za većinu malih biznisa odlično obavljaju posao.

Tako da ako birate platformu za sajt, u 90% slučajeva birajte WordPress jer je lakše SEO optimizovati takav sajt. Platformu posmatrajte kao pozadinu sajta. To je ono što se dešava iza scena, onaj deo koji ne vide posetioci, kao konzala kojom upravljate sadržajem na sajtu.

8. Instalirajte Google Analytics

Google Analytics je osnovna stvar svakog sajta. To je besplatan alat koji Google daje na raspolaganje webmasterima. U stvari služi kao špijunski alat Googlu da bolje proceni da li ste dobar partner ili ne.

Najosnovija funkcija Google Analytics-a je da znate “koliko imate poseta”. Ali to nije sve.

Google Analytics vam kaže i odakle dolaze posetioci, iz kog grada, iz kog sela, s kojih uređaja dolaze (mobilni, tablet ili kompjuter), pa čak i tačno sa kog mobilnog uređaja. Koliko su dugo ostali na sajtu, koje su stranice otvarali, koja je landing stranica preko koje su ušli, a uz optimizaciju Google Analyticsa možete da merite i konverzije.

U svakom slučaju, Google Analytics je analitika sajta, sve vidite. Preko toga pratite rezultate. Možete i uživo da vidite u svakom momentu koliko je ljudi na sajtu, i odakle su došli. Da li sa Googla, sa Fejsbuka, na “preporuku” sa nekog drugog sajta kroz link, ili možda preko emaila. Skoro sve možete da vidite, analizirate, i na osnovu toga korigujete strategiju.

Preko Google Analitike vidite šta se posetiocima sviđa više, šta manje, i kuda dalje. Da li napredujete ili ne, i koliko napredujete. Možete da upoređujete isti članak iz meseca u mesec, iz dana u dan, iz godine u godinu. Tako da tačno znate da li se SEO optimizacija isplaćuje i koliko. Nema “valjda”, sve je crno na belo, jasno se vide rezultati.

Ako imate sajt, a nemate instaliranu Google analitiku, pojma nemate šta se stvarno događa. Kao i da nemate sajt.

Instalira se lako, ubaci se malo koda u sajt, a ako je sajt preko WordPress platforme, onda možete i kroz razne Plugin-ove da “ubacite” kod na odgovarajuće mesto.

9. Instalirajte Google Search Console-u tj. prijavite-povežite sajt sa Webmaster Toolsom

Search Consola se ranije zvala Webmaster Tools. To su alati koje je Google dao webmasterima (vlasnicima sajtova). Ovo je faktički jedini direktan kanal komunikacije između vašeg sajta i Googla. Ako Google ima neki problem s vašim sajtom, ovde će vam reći. Ako ste dobili “penal” od Googla, ovde će vam reći. Ako imate neke tehničke probleme ili nejasnoće sa sajtom, Google će vam ovde reći. Takođe, ovde ćete dobiti dodatne informacije o ključnim rečima koje nisu dostupne preko Google analitike.

Preko Search Console možete i da prijavite sajt Googlu tako da ga rangije indeksira. Možete da vidite koji sajtovi linkuju ka vašem i odakle, sa kojih stranica, s kojim “anchor tekstom” (to je onaj klikabilni deo teksta, tj. link koji vodi ka vašoj stranici-sajtu).

Ovo je dakle takođe osnovni korak koji je neophodan i bez koga ne može da se radi SEO optimizacija.

10. Optimizujte sajt za mobilne uređaje

Sada će možda i 70% poseta da vam dolazi sa mobilnih uređaja (tačan procenat će vam reći Google Analytics), zato pre svega zbog korisnika, sajt mora da bude optimizovan tj. prilagođen za sve mobilne uređaje. Sajt mora da izgleda isto tako dobro ili bolje na mobilnom nego na kompjuteru.

Dobra stvar je da većina WordPress sajtova (ako uzmete neko gotovo ili šablonsko rešenje) već ima “responsive” dizajn tj. temu. Već je prilagođeno za mobilni.

Ako imate stariji sajt koji je “custom” pravljen za vaše potrebe, i nije prilagođen za mobilni, onda vam je ovo osnovni zadatak. Google favorizuje sajtove koji su prilagođeni ili čak i “mobile-first”, tj. pravljeni su za mobilne korisnike.

Zapamtite osnovnu Googlovu poslovnu filozofiju — hoće zadovoljne korisnike. Neće ih slati na sajt gde moraju da se muče, “šire” ekran i prosto ne mogu brzo i lako da nađu rešenje za svoj problem.

Opet, ovo neće raditi agencija za SEO optimizaciju, već morate da rešite s vašim programerom i dizajnerom.

11. Optimizujte brzinu sajta na Tošibakoludo brzinu

Optimizacija brzine može biti ozbiljan posao. Pogotovu ako ste imali “custom” sajt koji je posebno pravljen za vas. Ako je sajt spor, lošije ćete se rangirati, ili se nećete rangirati uopšte.

Brzinu sajta možete proveriti s jedne strane preko PageSpeed Insights. S druge strane preko Google Analitike deo sa “load speed” gde se meri broj sekundi koji je potreban da se kompletan sajt učita.

Najveći posao je ovde obično “keširanje” sajta i optimizacija slika koje mogu zauzimati puno prostora. Kod većine WordPress sajtova je ovo lako rešivo, takođe uz pluginove za brzinu ili kompresiju slika. Cilj je da bar budete “u zelenom” što se PageSpeeda tiče.

Googlov cilj je brži internet za sve. Ako vam je sajt spor, neće da daju preporuku. Kod težih sajtova morate da angažujete programera koji se posebno bavi optimizacijom brzine sajta. Svaka sekunda je bitna.

Ja bih na primer trebao da optimizujem brzinu sajta, ali me mrzi.

A i ne moram, jer ću uprkos sporijem sajtu da se rangiram kao prvi rezultat za optimizaciju sajta i bilo šta vezano za SEO, pre svega zbog linkova koje će ovaj tekst pre ili kasnije da privuče.

Što je veća konkurencija, to je više svaki pojedinačni faktor za rangiranje bitan. Tajna je u tome da idete jedan po jedan i odradite svaki korak.

12. Objavite što veći broj relevantnih tekstova

O ovome neću detaljno, ali što više, što boljeg sadržaja to bolje i to su veće šanse za rangiranje. Ono što je bitno je da imate fokusiran sajt koji se što detaljnije bavi jednom određenom temom. Sa fokusiranim sajtom ćete se brže i lakše rangirati nego sa opštim sajtom koji sve teme pokriva po malo. Google voli specijalizovane sajtove koji su autoritet na određenu temu. Ako Pera pokrije sve što postoji kada su vodoinstalateri u pitanju, pa ide čak dotle da pravi video snimke “u akciji” i tutorijale, on će postati najbolja destinacija na tu temu, i prirodno će isplivati na prvu poziciju za SVE relevantne ključne teme koje sadrže BILO šta vezano za vodoinstalatere.

Ključna reč je ovde “relevantnih” tekstova, dakle, ako ste Pera vodoinstalater, nemojte da pišete o pivu ili fudablu, već samo o temama koje imaju veze sa vodoinstalaterskim poslovima. Uvek ima još tema.

Na kraju dana možete pisati i priče sa terena, kao bloger vodoinstalater koji prepričava svoja luda iskustva. Fotke, video snimci. Neka vide ljudi kako je težak posao kako bi više cenili i kako bi im lakše palo kada plaćaju. Možete i objavljivati snike kao tutorijale za ljude koji žele da postanu vodoinstalater, pa da se pozicionirate kao ekspert koji je već 30 godina u poslu i zna svaku cev u gradu. Možete i vesti da imate pa da prenosite kada u nekom delu grada pukne cev, ili da analizirate zašto zimi pucaju gradske cevi i vodovod.

Što više, što boljeg sadržaja pomaže da se rangirate i da se pozicionirate kao expert u vašoj oblasti. To je ono što privlači linkove (preporuke), GLAVNI signal koji Google uzima u razmatranje. Linkovi su signali iznad svih ostalih signala. Ali da biste ih privukli, morate imati najbolji sadržaj, i što više sadržaja.

Google roboti funkcionišu kao “čitači”, oni pretražuju Internet, ali glavni način na koji čitaju je kroz tekst, kroz sadržaj. Možete imati i video sadržaj i slike (koje pomažu da sadržaj bude bogatiji i detaljniji), ali će osnova uvek ostati tekstualni sadržaj. Zato uložite u dobar SEO sadržaj i bog da vas vidi.

Plus, uzmite istog onog copywritera da osmisli i “klikabilne” i atraktivne Naslove. Što su naslovi bolji, to je jači Click Through Rate i na Google rezultatima, a ako jači procenat klikće, Google će vas bolje rangirati jer će videti da vas korisnici preferiraju u odnosu na druge rezultate u pretrazi.

13. Dajte što više vrednosti besplatno

Ovo na prvi pogled nije logično, ali u stvari jeste.

Možda mislite, “ali ako im dam sve besplatno, što bi me onda platili?”, i kakve ovo veze ima sa SEO optimizacijom?

Pa ima, i te kako. Google pretražuje Internet pomoću linkova. Što više, što “jačih” i što relevantnijih linkova ima ka vašem sajtu (i glavnim stranicama), sa drugih sajtova (koji su relevantni), to ste bolje rangirani. Google svaki link ka vama vidi kao preporuku.

Što više vrednosti dajete besplatno na sajtu, to bolji resurs postajete. To je prirodno atraktivnije ljudima da vas preporučuju. Što na svojim sajtovima, što na društvenim mrežama, lajkovima, share-ovima. Google sve to negde ukalkuliše i kompletan “mix” signala na osnovu kojih odlučuje.

Drugo, razmislite, na primer ja u ovom članku dajem gomilu vrednosti besplatno, zbog toga ovaj sadržaj postaje “linakbilan” i “shareabilan”, onda ljudi vremenom počnu baš vas da traže na Googlu, kao vaš brend. Zato je bitno da Pera ima sajt PeraVodoinstalater.rs umesto samo vodoinstalaterskeuslugebeograd tačka rs ili tačka net ili tačka com ili koji god domen nađe slobodan. Jer će ljudi onda Googlovati “pera vodoinstalater” kada im zaista zatreba. Recimo neko će pitati prijatelja “e, jel znaš nekog dobrog vodoinstalatera?”, a ovaj će reći, “E, pa znam Peru, samo ga googluj Pera vodoinstalater i izaćiće ti”.

Dakle funkcionišu i “od usta do usta” preporuke. Onda Google vremenom primeti, “vidi ovo, brale, ovaj Pera je baš popularan, ljudi vezuju baš njega za termin vodoinstalater, ajde od sada da njega izbacujemo na boljoj poziciji kada ljudi traže vodoinstalatera, čak i onda kada ne traže baš njega, nego ovako uopšteno samo bilo kog vodoinstalatera traže, da im ponudimo Peru, jer je on očigledo dobar čim ga traže”.

Čak i ako Pera napravi i kompletne video instrukcije, slike, i u sitna crevca sve objasni BESPLATNO, to neće ubediti sve ljude da urade sami. Mnogi će odlučiti da pozovu Peru da im ipak on to uradi, jer oni sada imaju poverenja u njega i njegovu stručnost, a spremni su i da plate više njemu nego nekom drugom vodoinstalateru.

To se sve događa zato što je Pera sebično delio. Nije on “nesebično delio”, već SEBIČNO, jer razume da je to radio u sopstvenom interesu kako bi privukao preporuke (linkove) i nove klijente. Dalje kako bi bio dobar partner Googlu.

Razmišljajte ovako — u skoro svakom poslu ljudi tj klijenti će imati posebne situacije. Čak će možda imati i vrlo sličnu situaciju kao neko drugi, ali će oni LIČNO svoju situaciju doživeti kao posebnu.

Možda njihov vodokotlić nije isti kao svaki drugi. Možda njihov bojler nije isti, ili žive u drugačijoj zgradi. Pa i da hoće ne mogu da urade sami.

Ako ništa drugo…uzmimo na primer da uspeju SAMI DA ODGUŠE WC. I da im Pera više uopšte ne treba. Sve su uspeli zbog Perinih video-instrukcija “Zbog kojih drugi alavi vodoinstalateri hoće da me obese na Terazijama”…sami da poprave. I šta sad? Pera ostao bez dinara?

Ne, naprotiv. Pera je dobio novog fana. Taj čovek je sad zadovoljan, možda Peri napiše komentar (koji će i drugi videti), “Pero, legendo beogradskih kanalizacija, živ bio ruke ti se pozlatile!”, i proćiće godinu dana, dve. PUKNE CEV. E sad više ne znaš sam. TU SAM TE ČEKAO.

Koga će da zove, ako ne Peru?

Ode na Google, kuca “pukla cev upomoć” i Pera prvi izlazi, zato što ima TOLIKO DOBRIH PREPORUKA. Čovek ga se seti, “Jao Pero, pomagaj poplava!”, Pera stiže, ovaj ne pita za cenu. Još ga i časti.

I tako Pera ima celu ekipu vodoinstalatera koji radi za njega. Jer ne može čovek da postigne, izginuše od posla. Dok on pravac more, digne noge na sto i broji devize. Zato što je Pera bio pametan i na vreme je investirao. Zna koliko stvarno vredi SEO optimizacija sajta.

Zato dobro razmislite šta ćete dati džabe. Što više možete. I ne brinite. Sve će se to vratiti. Samo strpljivo i konzistentno.

Ono što je ovde glavna caka je što u odličan sadržaj investira jednom. Jednom napravite najbolji sadržaj. Nakon toga hiljade i hiljade ljudi može da crpi vrednost iz onoga što ste napravili. Internet je skalabilan, možete da se klonirate. Umesto Pera svakom svom klijentu 1 po 1 da priča istu priču hiljadu puta, on ovako može da ispriča jednom, a da to “čuje” stotine hiljada ljudi u periodu od par godina. Zapamtite, vaš sajt je vaš najbolji zaposlen (ako ga koristite i ako ga koristite kako treba).

14. Istražite šta radi vaša konkurencija

Dobra vest, je da u Srbiji vaša konkurencija radi isto što i vi. NIŠTA. A i kada rade nešto, retko kada rade dobro. Tako da se ne treba previše ugledati na konkurenciju. Mali broj njih radi dobro. Opet, vredi pogledati šta rade, videti odakle dobijaju linkove (preporuke).

Recimo evo ja vidim da među prvih 10 rezultata za “SEO optimizacija” i “SEO optimizacija sajta” njih 3-4 vara. Pre ili kasnije će da lete. Google im zvekne penal, i više ih nema. Tako da pazite koga angažujete. Kada nešto ne deluje dovoljno uverljivo, obično nije. Nekada treba da pratite osećaj. Ali recimo ono što rade je da “budže linkove”, tako što ubeđuju ljude, kako bi dobili nešto besplatno, da linkuju ka njima prvo. Kao neka vrsta ucene. I pošto masa klijenata nema pojma šta rade, onda linkuju ka njima sa svojih sajtova. Rezultat je da vi njima pomažete da se rangiraju prvi za svoje ključne reči, umesto oni da pomažu vama. Lukavo. Ali kratkoročno.

Da li želite da budete u poslu i za 5, 10 godina?

Onda morate da se manite “brze love”. Kada je SEO optimizacija u pitanju, bojle polako, ali sigurno, i dugoročan profit, nego da uzmete lovu na brzaka pa da propadnete. Nestanete s Googla i ćao.

Uglavnom, istražite konkurenciju, SEO agencije to obično rade s naprednim softverima za analizu i to funkcioniše odlično. Koncept je da od svakog konkurenta uzmete po nešto, najbolje, i to iskoristite kod sebe tako da formirate nova rešenja koja su sveobuhvatna.


Npr, vodoinstalater Pera treba da kuca svoje ključne reči, npr “odgusenje kanalizacije”, i da otvori svih prvih 10 rezultata (na prvoj stranici Googla).

Zatim popišete sve IDEJE koje nađete i smislite kako vaše rešenje da bude 10 PUTA BOLJE od svih njihovih. Ako su oni napisali 500 reči, razmislite kako da vi napišete 5,000 reči a da je i dalje sve korisno, a ne samo tekst čisto da ga ima. Ako oni imaju slike koje su loše, kako vi da imate bolje, ako oni imaju loš sajt, kako vi da imate bolji, ako kod njih nije sve objašnjeno dobro, kako vi bolje. Dakle kako vaš tekst da bude 10 PUTA BOLJI i da daje 10 PUTA VIŠE vrednosti od ostalih.

Onda vidite koga treba da angažujete. Pisce, fotografe, video majstore. Web dizajnera da vam sajt izgleda 10 puta bolje, čistije i modernije. Copywriter-a da to sve napiše ubedljivo.

Dobra SEO agencija će naći sve “rupe”, treba da vidi sve greške koje radi konkurencija i sve što nije maksimalno iskorišćeno i da primeni na vašem slučaju. Tako da vi sve pokrijete, bolje od bilo koga drugog.

I Google i posetioci sajta će to primetiti i nagraditi.

15. Izgradite mrežu saradnika — Tajni sastojak SEO agencija

Ovo je “tajni sastojak” SEO optimizacije.

Ovo je zapravo ono što donosi rezultate — preporuke tj. linkovi sa drugih sajtova. U isto vreme ovo je i otrov i elksir. Mač sa dve oštrice.

Hoćete da imate što više “follow” linkova ka vašem sajtu. Možete da ih “zaradite”, tako što ćete imati sjajan sadržaj i ljudi će vas prirodno preporučivati, ili možete da pokušate da ih kupite.

Google zabranjuje kupovinu linkova jer je to način da se manipuliše algoritmom. Ono što neki rade za “brze rezultate”, je kupe veliki broj nisko-kvalitetnih, ne-relevantnih linkova sa loših sajtova. Npr, jedna domaća osiguravajuća kuća je možda neznajući, angažovala neke “indijance” koji su kupili hiljade kineskih linkova, sa raznih kineskih sajtova i “praznih stranica”. To će da funkcioniše još neko vreme, dok se ne sruše kao kula od karata.

Ovakvi linkovi se obično kupuju “na veliko”, kao veleprodaja, pa ne kupite jedan link, nego stotinu, i to su obično linkovi u sidebaru (sa strane) ili u footeru (na dnu) stranica, to su takozvani “site-wide” linkovi. Problem je što kada sajt ima 10,000 stranica, vi imate 10,000 linkova ka sebi. Google sve to viđa kao pokušaj manipulacije algoritma dok ne prelije čašu. Vide da to nije prirodno. I lupe penal. Tako da vas potpuno izbrišu sa Googla. Nestanete, kompletno.

S druge strane, možete “etički” da gradite linkove tako što ćete jedan po jedan, stvarati odnose sa drugim webmasterima tj. vlasnicima sajtova. Zovete ih, proverite da li su raspoloženi za saradnju. Pod uslovom, da je njihov sadržaj relevantan vašem. Dobra SEO agencija ima razgranatu mrežu kontakata, ili ajde da kažemo “dobre veze” sa drugim vlasnicima sajtova. Više stotina ili hiljada dobrih kontakata sa pravim sajtovima koji su takođe kvalitetni i imaju dobar sadržaj i dobar “profil linkova”. Dakle, ne želite ka vašem sajtu da linkuju loši sajtovi koji varaju sistem. Hoćete samo da radite sa proverenim ljudima. Vi možete sami da izgradite mrežu. To je proces i posao. Kafe, kontakti, mailovi, pozivi. Ti odnosi se grade godinama.

Dobra SEO agencija ima bolje cene za tu saradnju, nego što biste vi imali sami. Dalje može bolje da proceni šta je 100% bezbedno, a šta baš i nije. Faktički se vrši procena rizika i stalno se posmatra kvalitet linkova koji ide ka vašem sajtu i čisti se. Vi Googlu možete da kažete koje linkove da uzimaju u razmatranje, a koje ne, i na taj način jedino možete kontrolisati ako ka vama linkuju neki lošiji sajtovi s kojima ne želite da budete dovedeni u vezu.

Dakle, tajni sastojak…je lista dobrih kontakata sa relevantnim sajtovima. Recimo Pera ima poprilično “opšti” biznis, svakom kad tad treba vodoinstalater. Ali Googlu neće izgledati prirodno ako neki sajt sa Havaja linkuje ka njemu. To prosto nema logike. Jedino ako će Peru da stave na avion jer im je to jeftinije nego da angažuju nekog loklanog majstora. Neće imati ni logike ako je Pera is Čačka, da ga preporučuje sajt o životu u Novom Sadu. S druge strane, možda će prodavnica koja prodaje pločice za kupatilo da ga preporuči, ili će ga preporučiti njegov pijatelj Žika električar, možda Pera uspe da organizuje da ga preporuči neki “lifestyle sajt” u Beogradu koji piše o svemu i svačemu.

Ono što treba “izdejstvovati” je na koji način će ga preporučiti, kako će da preporuka izgledati, tako da bude što prirodnija i zaista korisna ljudima sa tog drugog sajta.

Link-building ili izgradnja linkova je posao i proces koji je delikatan i koji treba pametno povezati sa kompletnom SEO i content marketing strategijom. Deo je “off-page” optimizacije. Bitno je da su linkovi sa kvalitetnih, proverenih sajtova koji su relevantni i jači od Perinog. Google svakom sajtu daje određeni “PageRank”, kao mera jačine sajta na osnovu broja i kvaliteta linkova. Taj podatak više nije zvaničan, ali postoji. Kažu da je PageRank navodno dobio ime po Larry Page-u, osnivaču Googla.

Izgradnja mreže kvalitetnih linkova koji direktno pomažu za rangiranje je možda i glavni resurs koji jedna SEO agencija može da ponudi. To je ono što zapravo plaćate. Jedini problem je što je to u Srbiji teži posao nego u inostranstvu, zato što ima mnogo manji broj sajtova na srpskom nego u ostatku sveta.

Ono što je dobro je što je SEO optimizacija i dalje neiskorišćen draguljogroman potencijal, koji vaša konkurencija još nije počela da koristi.

Za 10 godina će i kod nas svi da se bave time kao što sad hoće ljudi da imaju sajt ili hoće da rade Facebook marketing. Ko ranije počne, taj će pobediti. Fora je u tome da se na vreme pozicionirate, još dok je lako. Što ste duže dobar partner Googlu, to će više ceniti vaše prijateljstvo. To vam je veći profit, dugi niz godina ubirate plodove.

Kako da pronađete vašu mrežu kontakata i da je izgradite, možda nekom drugom prilikom. To je ozbiljan posao. Naći dobre blogove i sajtove, ugovoriti dobre dilove. Zatim napisati odličan sadržaj u kome će taj link biti. Pa čak i pogurati taj sadržaj dodatno.

16. Nađite način da zaradite linkove

Linkove možete i da zaradite besplatno, tako što ćete investirati u strava sadržaj koji je linkabilan.

Da bi ljudi linkovali ka vašem sajtu, morate da napravite dobar resurs koji je vredan preporuke.

Najbolji način da se to uradi je da integrišete vaš SEO marketing sa Facebook-om. Kreiraćete dobar sadržaj koji je koristan većem broju ljudi, što širi spektar, i onda taj sadržaj masovno promovišete na Fejsbuku. To košta, ali tako pogurate vaš sadržaj inicijalno. Ako ste već uložili novac u kreiranje dobrog sadržaja, treba ga i promovisati malo. Dati mu fer šansu. Pa se možda zavrti.

Društvene mreže, tj. Facebook navodno ne utiču na rangiranje na Googlu. To je bar ono što Google zvanično kaže. Nezvanično, to nije istina. Kada dobro, strateški pogurate vaš sadržaj na društvenim mrežama, neminovno ćete zahvatiti neke ljude. Ako ništa drugo ljudi će tražiti vaš sajt na Googlu, vaš brend. Bar je to signal određen signal Googlu.

Retko ko će da kupi odmah. Najkvalitetnije posete ka sajtu su povratnici, ljudi koji drugi, treći, dvadeseti put dolaze na sajt. Zato se “retargeting” kampanje u kojima ciljano prikazujete reklame ljudima koji su već bili na vašem sajtu, često najviše isplate. Treba da “iskačete” ljudima dok ne naprave odluku da kupe. Jednostavno, čak i uz odličan copywriting, ljudi ne kupuju odmah, impulsivno. Treba da prođe dan, dva, nedelju dana kada je idealan trenutak. Kada su psihički, a možda i finansijski, sprmeni da kupe.

Na kraju se opet vraćamo na kvalitet sadržaja. Što je bolji sadržaj, to se više ljudi vraća i priseća vašeg brenda, vašeg imena. Ako je vaš sadržaj odličan, ljudi će hteti da ga dele, jer deleći vaš sadržaj oni daju vrednost svojoj mreži. Ne preporučuju oni vas zbog vas, baš ih briga za vas, nego zbog sebe.

Ovaj tekst će share-ovati gomila ljudi (uprkos tome što sam to sada ovde saopštio), a razlog je da bi sebe učinili boljim, da bi oni bili ti koji dele vrednost sa drugima.

Ali da bi se to dogodilo, morate imati “linkabilan” ili “share-abilan” sadržaj, a zatim samostalno da ga pogurate s određenim budžetom. Moja preporuka je da to uvek bude slično koliko ste platili sadržaj.

Share-abilan sadržaj su obično dobri resursi. Čekliste, spiskovi, nekada infografici, mada je njih skuplje napraviti. Zato je dobro da pišete tekstove duže od 2,000 reči. Statistički, oni u sebi sadrže više vrednosti i pre će se deliti. Dalje, fokusirajte se na probleme. Koje sve probleme možete kreativno rešiti sadržajem. Treće, bitna je i količina. Ne znate kad će neki tekst dobiti link.

Ono što je dobro je što postoji mala tajna. Ajde da kažemo da postoji “rupa u sistemu” Googla. Najjači opstaju. Kod Googla postoji eksponencijalni rast. Što više sadržaja imate (pod uslovom da je sve kvalitetno), to ćete više linkova privući i dobićete višu poziciju. A što vam je viša pozicija, to ćete više prirodnih linkova dobiti. Jer ljudi više linkuju ka najjačim rezultatima. Ljudi češće preporučuju one koji su već “pobednici”. Tako je rast eksponencijalan. Jednom kada se popnete na tron, jako vas je teško skloniti jer prirodno privlačite sve više i više linkova.

Kako to funkcioniše u praksi…ja se rangiram kao #1 rezultat za “Seo optimizacija sajta”, i dolaze ljudi na sajt. Istražuju nešto o tome. Svidi im se. Pošto su prvo na mene kliknuli. Onda me preporuče. Tako prvi rezultati opstaju. Ono što je bitno je da kreirate što više sadržaja jer nikad ne znate koji će članak da “upeca” dobre linkove i pokrene lavinu. Vremenom vam sajt kompletno postaje jači i uticajniji, i onda o čemu god da objavite novi sadržaj, pre ćete se rangirati jer je vaš domen veći autoritet.

Poznata fora koja se zove “Skyscraper technique” je da napišete najbolji tekst na određenu temu, onda da pomoću SEO alata istražite ko trenutno linkuje ka vašoj konkurenciji, i da tim ljudima (sajtovima) pišete i da im predložite da umesto ka konkurenciji, linkuju ka vama, jer je vaš sadržaj mnogo bolji i korisniji za njihove posetioce.

17. Nemojte praviti glupe greške

Greške su bilo šta zbog čega možete da dobijete “penal” od Googla. Da li su greške namerne (jer varate, ili vara agencija koju ste angažovali), ili slučajne, jer tehnički niste nešto dobro uradili, nije bitno. Kompletna SEO analiza vašeg sajta može da ukaže na razne greške, koje su obično vezane za linkove, koje treba ispraviti kako bi vaš sajt bio na sigurnom. Dobro je i jednom mesečno raditi analizu sajta kako biste stalno bili u toku sa linkovima, čistili i popravljali stvari, i takođe pratili sve nove stvari koje Google izbaci i zvanično saopšti kao izmenu.

18. Promovišite sadržaj na Fejsbuku

Ovo sam već rekao, ali vredi ponoviti. Boostujte SEO sadržaj pre svega na Fejsbuku. Sadržaj treba pogurati, pogotovu ako je “share-abilan” i daje dobru vrednost.

Uzmimo na primer. Vi potrošite $20 da pogurate neki tekst. Ako imate dobre “glavne” stranice, zato što ste angažovali SEO Copywritera, moguće je da će tih $20 odmah da vam se isplati u novim klijentima. Ali i ako se ne isplati, vi ste malo pogurali taj tekst. Veća je šansa da se tekst rangira. Povećavate uticaj vašeg sajta i brenda.

Kasnije se taj tekst rangira i svakog dana vam donosi 20-30 organskih Google poseta, besplatno. Samo dolaze. Svakog dana. Znači morate malo da uložite na početku, kada ste već uložili u kreiranje sadržaja.

Recimo učite dete da vozi bajs. U početku malo pomažete, pogurate, a posle dete vozi samo. Taj deo pomaganja i guranja je nešto za šta iskoristite Fejsbuk, a posle Google preuzima i dete vozi samo. Dolaze posete. Zvone telefoni. Broji se lova. Vozi se bajs.

Ali ako niste spremni u početku malo da pogurate, džabe. Ali ko se još obogatio od štednje?

19. Uradite plaćeni marketing za skupljanje podataka

Ranije ste preko Google Analitike mogli da znate tačno šta je neko kucao da bi došao na određenu stranicu vašeg sajta. Google je bio poprilično transparentan. Međutim, pre par godina su to ukinuli. Sad samo piše “not available” i preko 90% neće da otkriju.

Jedini način da vidite daleko više podataka je preko Search Console ili, kako se ranije zvalo, Webmaster Toolsa. Tu definitivno možete dobiti daleko više podataka. I Search Consola je izuzetno korisna za SEO optimizaciju, možete da pratite tačno koja je vaša pozicija, kakav je CTR (click through rate) ili koji je procenat klikova na vaš sajt u odnosu na broj impresija-prikaza koliko se puta vaš sajt pojavi u pretrazi. Sve vrlo korisno.

Ali postoji još jedan, brži i često bolji način. A to su Google plaćeni oglasi (AdWords). Preko njega možete da uradite kampanju od 10-15 dana odakle će ljudi kucati sve i svašta. Pre svega “long tail” (duže) ključne reči. To je odličan način da vidite šta se zaista traži, koji su zaista problemi i kako se vaši potencijalni klijenti osećaju. Šta ih zaista muči.

Ovo je jedna vrsta “data mining” gde kopate za korisne podatke i vidite realan broj impresija i realan broj poseta koje možete da privučete kroz sadržaj. Npr, možda vam SEO alati kažu da se nešto traži 1,300 puta mesečno, kao npr “seo optimizacija”, ali u praksi je to obično 3-5 a nekada i 10 puta više kada se uzmu sve long-tail varijante u obzir. Kroz plaćene oglase možete da ispipate malo teren i napravite mnogo bolju SEO strategiju i plan sadržaja, šta je više, a šta manje bitno, šta sada odmah, a šta malo kasnije.

20. Pratite rezultate i optimizujte sajt dalje

E sad ovo su konkretno fore koje se malo koriste.

Bolje je imati neki sadržaj, nego ga nemati uopšte. Dakle bolje da imate neki solidan tekst, iako nije najbolji na svetu, nego da ga nemate uopšte. Jednom kada se tekst “rangira”, pa čak i ako je na drugoj, trećoj stranici. Dobijaćete određene podatke na osnovu kojih ćete znati šta i kako da poboljšate u sadržaju kako biste pojačali poziciju.

Trik je u tome da stalno analizirate situtaciju i vidite gde ima najviše rezultata od poboljšanja. Možda vam je neka stranica na 7. poziciji, i tu uz malo linkova i bolji sadržaj možete relativno lako da budete na 3. poziciji, a to će vam za 3-4 puta povećati posete. Onda se više isplati fokusirati se tu, nego na neki treći tekst ili na kreiranje potpuno novog sadržaja. A možda ćete i napisati 2-3 sporedna teksta koji će linkovati ka određenoj glavnoj temi.

Dobra SEO agencija prati vaše pozicije, analizira rezultate i prilagođava strategiju na osnovu rezultata “na terenu” na osnovu budžeta, resursa, i vremena koje imate.

Niko ne može da garantuje rezultat, jer niko nema direktan uticaj u Googlu. SEO optimizacija je malo nauka, malo umetnost, i zanat. Iskustvom stičete bolji osećaj. A rezultati i podaci pomažu u kreativnom razmišljaju i idejama. Stalno pokušavate bolje da razumete vaše klijente i kako bolje da im služite.

To je Googlova filozofija i osnovna vodilja, koju, ako i vi pratite i primenjujete, možete da imate dugoročne rezultate.

21. Budite i malo kreativni

Ne morate da se držite Googla kao pijan plota. Stvar u tome što često vaši klijenti ne znaju šta hoće, a imaju neke probleme kojih nisu svesni, ne Googluju ih. Treba da izađete na teren i pričate s njima. Zapisujete ideje. Aktivno tražite probleme. Nekad će biti tema koje ljudi ne “kucaju” u Googlu, ali ih ipak zanima. Priče prodaju. Kroz istraživanje i razgovor, plus malo Google podataka, svašta će vam pasti na pamet. Držite neki notes, zapisujte. O čemu biste još mogli da pišete i da kreirate sadržaj. Pa i da ne ide preko Googla, to je materijal koji možete gurati preko Fejsbuka, ili će zainteresovati druge posetioce sajta koji su inicijalno došli preko Googla. Ali će taj sadržaj možda privući linkove, jer je kreativan, iako se ne traži i možda nećete imati dugoročnu korist, ali ćete povećati bazu fanova, ili subscribera na mailing listu, ili samo brend. Možda čak napišete nešto zanimljivo što je dobar PR materijal i što će novine hteti besplatno da distribuiraju. Zapamtite i oni stalno traže neku “temu” o kojoj mogu da pišu i koja će biti zanimljiva.

Nije sve crno belo, probajte da razmišljate kreativno. Pitajte sebe kako, šta, gde, zašto, pitajte i klijente. Upoznajte ih. Zainteresujte se za njihov problem i način razmišljanja. Vidite kako možete da zaobiđete razne barijere, nepoverenje, pre svega.

Klijent mora da se oseća dobro u vezi kupovine, da su dobili dobar dil. Samo je dobar dil vredan preporuke. Uvek tražite načina da napravite bolji dil, da budete drugačiji, po nečemu posebni po čemu će vas zapamtiti ili na osnovu čega će vas preporučivati. Nađite neku sitnicu koja će im se svideti.

Na primer, Pera vodoinstalater možda može na buvljaku da kupi 100 onih WC četki ili WC pumpi, ne košta verovatni ni 50-100 dinara. Oko toga zamota transparentno svoj logo, broj telefona i sajt. Pa kad se zaguši a ne mogu ništa, vide telefon i zovu ga. Kad god nekom popravi WC ili bilo šta drugo u kući, da im lepo to na poklon. Biće presrećni tim malim gestom.

22. Dodajte video i slike

Sajt sa videom i slikama je sadržajniji, ili ajde da kažemo “bogatiji” što se sadržaja tiče. Dobro je da imate originalne fotke koje su samo na vašem sajtu, a i slike i video snimak možete SEO optimizovati same za sebe. Postoji par posebnih caka kako se video sadržaj “kači” na sajt, a da nije klasičan Google YouTube video.

Ovo nije obavezno, ali pomaže za rangiranje i stranica je onda bolje optimizovana jer Google to vidi kao bolji sadržaj.

23. Povećajte konverzije i profit

Ovo sam već spomenuo, ali vredi naglasiti. Sve rezultate treba da merite i konstantno poboljšavate. Što vam se više isplate posete koje dolaze na sajt zahvaljujući SEO optimizaciji, to više para možete da vratite u dalji rast sajta za još više poseta i još bolju poziciju na Googlu. Zato je bitno da vam SEO agencija pomaže i oko toga, da vidite koliko zvone telefoni, koliko mailova stiže, koliko upita dolazi i ODAKLE, sa kojih stranica, i sa kojih izvora poseta. Zatim da angažujete SEO Copywritera da optimizuje sadržaj za još jače prodaje. Da pojačate zajedno ponudu. Da stvorite još veće poverenje kod posetioca sajta. Onda će vam se ulaganje u SEO isplaćivati brže i više tako da možete da nastavite sa ulaganjem u još više, još boljeg sadržaja i da privlačite linkove. Ako su vam konverzije slabe, ili vam je loša ponuda, ili je ponuda loše prikazana, ili ne privlačite dovoljno kvalitetne posete, što znači da ne radite optimizaciju za odgovarajuće ključne reči.

Pratite rezultate. Poboljšavajte ponudu tako da bude nedoljivo dobra, poboljšajte copywriting prezentaciju, tako da je što jasnija i atraktivnija, poboljšavajte optimizaciju za najprofitabilnije ključne reči. To je sve bitno kako bi vam se SEO optimizacija sajta maksimalno isplatila. Ako je dobro urađena, sigurno će se isplatiti, ali nije dovoljno da se isplati. Hoćete PROFITE, i to debele. Kao Pera koji broji devize na moru u svojoj kući na plaži, dok ekipa radi na 40 stepeni, a on uživa u ladovini i pije iz kokosa koji su prethodno držali u frižideru da se oladi. Pa ode da spava, a pare i dalje dolaze i kad ne radi.

Znači poenta SEO optimizacije je da kreirate KANAL…Kroz taj kanal se pusti voda i stvori se kao REKA.

A u toj RECI KLIJENATA koji plivaju ka vama…

I udaraju direkt na vaš splav. I danju i noću. Jer imaju problem za koji Google baš vaš sajt preporučuje kao najbolje rešenje.

To je SEO optimizacija kada se odradi kako treba. Dolaze klijenti. Dalje je na vama da im prodate što više i što bolje.

Izvor: http://stefangajic.com